dr Joanna Preizner

Jednostka: Dydaktyka » Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej » Instytut Komunikacji Społecznej i Mediów


Doktor nauk humanistycznych Uniwersytetu Jagiellońskiego, absolwentka filologii polskiej i kulturoznawstwa – filmoznawstwa UJ, adiunkt na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej Krakowskiej Akademii im. Andrzeja Frycza Modrzewskiego, wykładowczyni i koordynatorka Akademii Polskiego Filmu.

Zajmuje się historią polskiego kina, filmowymi wizerunkami relacji polsko-żydowskich oraz filmową pamięcią przełomowych momentów z historii Polski w XX wieku. Jest autorką monografii etiud studenckich „PRL w obiektywie studentów łódzkiej filmówki w latach 1949–1960” (2007), redaktorką i autorką czterotomowej serii „Gefilte film. Wątki żydowskie w kinie” (2008-2013). Przetłumaczyła i opracowała wspomnienia rabina Ben-Ziona Golda „Cisza przed burzą. Życie polskich Żydów przed Holokaustem” (2011). W 2012 roku nakładem wydawnictwa Austeria ukazały się jej „Kamienie na macewie. Holokaust w polskim kinie” – pierwsza polska monografia filmów fabularnych na temat Zagłady. W tej samej oficynie w 2015 roku pod redakcją dr Preizner ukazał się I tom „Współczesnego kina izraelskiego”, a trzy lata później tom II tej serii. „Zbudujmy sobie historię. Wprowadzenie do narracji filmowej/ Let’s build a story. Introduction to film narration” (2021) to z kolei autorski, oparty na licznych przykładach, przewodnik po filmowej narracji.
W 2022 roku ukaże się „Hańba marcowa. Obraz Marca ’68 w polskim kinie” Joanny Preizner – monografia poświęcona filmom fabularnym i dokumentalnym dotyczącym wzmiankowanego w tytule książki momentu historycznego.
Pozazawodowo zajmuje się bezdomnymi zwierzętami w ramach wolontariatu w Fundacji "Dar Serca" w Skale. Ma osiem adoptowanych kotów i psa. Razem z mężem, również wykładowcą Krakowskiej Akademii, mieszka niedaleko Ojcowskiego Parku Narodowego.

Wybrane wykłady wygłoszone w ramach Akademii Polskiego Filmu:

1. „W ciemności” Agnieszki Holland, Kraków https://www.youtube.com/watch?v=e7qklFhed9I 
2. „Pianista” Romana Polańskiego, Kraków https://www.youtube.com/watch?v=wgdura--YtU
3. „Wrony” Doroty Kędzierzawskiej, Jańcio Wodnik Jana Jakuba Kolskiego, Warszawa, https://www.youtube.com/watch?v=Ld2CQ_R_FyA
4. „Korczak” Andrzeja Wajdy, Kraków https://www.youtube.com/watch?v=jdl4O5E-OzM
5. „Przy torze kolejowym” Andrzeja Brzozowskiego, „Naganiacz” Ewy i Czesława Petelskich.
6. „Pasażerka” Andrzeja Munka, Warszawa https://www.youtube.com/watch?v=vTNnnFJ2d3I
7. „Judeł gra na skrzypcach” Jana Nowiny Przybylskiego i Józefa Greena.
8. „Dybuk” Michała Waszyńskiego, Warszawa http://http://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/archiwum-wykladow/50512/50512
9. „Wspólny pokój” Wojciecha Jerzego Hasa, Warszawa http://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/archiwum-wykladow/321/321
10. „Szpital przemienienia” Edwarda Żebrowskiego, „Aria dla atlety” Filipa Bajona, Warszawa http://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/archiwum-wykladow/306/306
11. „Trzeba zabić tę miłość” Janusza Morgensterna, „Niekochana” Janusza Nasfetera, Warszawa http://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/archiwum-wykladow/284/284

Selected Audiovisuals - English Language version:
Joanna Preizner on The Wedding” by Andrzej Wajda: https://akademiapolskiegofilmu.pl/en/historia-polskiego-filmu/video-section/the-wedding/66
Joanna Preizner on “God’s finger” by Antoni Krauze: https://akademiapolskiegofilmu.pl/en/historia-polskiego-filmu/video-section/god-s-finger/71
Joanna Preizner on “The Inn” by Jerzy Kawalerowicz:http://https://akademiapolskiegofilmu.pl/en/historia-polskiego-filmu/video-section/the-inn-the-image-of-the-jewish-community/94

SPIS PUBLIKACJI
Książki

1. „Zbudujmy sobie historię. Wprowadzenie do narracji filmowej/ Let’s build a story. Introduction to film narration”. Kraków-Budapeszt-Syrakuzy 2021 (publikacja w listopadzie 2021.
2. „History of Polish Cinema – from the beginnings to Polish School”. Wrocław: Grafpol 2020 (84 strony).
3. „Współczesne kino izraelskie 2” (red.). Kraków-Budapeszt-Syrakuzy: Austeria 2018 (260 stron).
4. „Współczesne kino izraelskie” (red.). Kraków-Budapeszt: Austeria 2015 (252 strony).
5. „Gefilte  film IV. Wątki żydowskie w kinie” (red.). Kraków-Budapeszt: Austeria 2013 (270 stron).
6. „Kamienie na macewie. Holokaust w polskim kinie”. Kraków-Budapeszt: Austeria 2012 (586 stron).
7. Ben-Zion Gold, „Cisza przed burzą. Życie polskich Żydów przed Holokaustem” (tłumaczenie, opracowanie i redakcja). Kraków-Budapeszt: Austeria 2011 (170 stron).
8. „Gefilte film III. Wątki żydowskie w kinie” (red.). Kraków-Budapeszt: Austeria 2010 (370 stron).
9. „Gefilte film II. Wątki żydowskie w kinie” (red.). Kraków-Budapeszt: Austeria 2009 (327 stron).
10. „Gefilte film. Wątki żydowskie w kinie” (red.). Kraków: Szolem Alejchem 2008 (300 stron).
11. „PRL w obiektywie studentów i absolwentów łódzkiej Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej w latach 1949 – 1960”. Kraków: Rabid 2007 (470 stron).

Rozdziały w tomach zbiorowych

1. „Z jedynie słusznej perspektywy. >>Godność<< i >>Czas nadziei<< Romana Wionczka [w:] ”Okno na przeszłość. Szkice z historii wizualnej. T. 2”. Red. Dorota Skotarczak i Jacek Szymala. Kraków: Wydawnictwo Księgarnia Akademicka 2020, s. 159- 181.
2. „O stanie wojennym z kobiecej perspektywy. >>Wigilia ’81<< Leszka Wosiewicza” [w:] „O kobietach. Biograficzne i społeczne wymiary kobiecości”. Red. Anna Kargol. Kraków: Nomos 2020, s. 139-158.
3. „Gdzie był wtedy Człowiek? Rozważania wokół >>W ciemności<< (In the darkness, 2012) Agnieszki Holland” [w:] „Przestrzeń w kulturze współczesnej. Konteksty kulturowe, film. Tom 4”. Red. Daria Mazur, Beata Morzyńska-Wrzosek (red.). Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego 2018, s. 137-155.
4. „Zapisane mimo woli. >>Niedokończony film<< Yael Hersonski” [w:] „Współczesne kino izraelskie 2”. Red. Joanna Preizner. Kraków-Budapeszt-Syrakuzy: Austeria 2018, s. 239-260.
5. „Demony przeszłości wiecznie żywe. Rozważania wokół >>Kreta<< Rafaela Lewandowskiego” [w:] „Kino – postkomunizm – polityka. Film w krajach Europy Środkowo-Wschodniej wobec procesów transformacji politycznej i konsekwencji roku 1989”. Red. Marta Brzezińska-Pająk. Kraków: Libron 2017, s. 76 – 87.
6. „Awaria samosteru. >>Stan wewnętrzny<< Krzysztofa Tchórzewskiego [w:] „Pleograf. Kwartalnik Akademii Polskiego Filmu” 2017, nr 3. http://akademiapolskiegofilmu.pl/pl/historia-polskiego-filmu/pleograf/za-dokumentem/9/w-druku-awaria-samosteru-stan-wewnetrzny-krzysztofa-tchorzewskiego/613
7. „Niesieska, nieanielska wieś p(P)olska. Rozważania wokół >>Pokłosia<< Władysława Pasikowskiego [w:] „Przestrzeń w kulturze współczesnej. Literatura, teatr, film”. Red. Daria Mazur, Beata Morzyńska-Wrzosek, Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego 2016,  s. 362-376.
8. „Prawdziwa H(h)istoria. Rozważania wokół >>Roku spokojnego słońca<< [w:] „Cierpienie i nadzieja w twórczości filmowej Krzysztofa Zanussiego”. Red. Andrzej Baczyński, Michał Drożdż, Michał Legan. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II 2016, s. 247-259.
9. „Przeszłość wpisana w teraźniejszość. >>Spacer po wodzie<< Eytana Foxa [w:] „Współczesne kino izraelskie”. Red. Joanna Preizner. Kraków-Budapeszt: Austeria 2015, s. 229-249.
10. „O czym się (nie) mówi. >>Świadkowie<< Marcela Łozińskiego [w:] „Gefilte  film IV. Wątki żydowskie w kinie”. Red. Joanna Preizner. Kraków-Budapeszt: Austeria 2013, s. 257- 270.
11. „Teatralne życie, prawdziwy teatr. >>Ostatni dzwonek<< Magdaleny Łazarkiewicz [w:] „Między filmem a teatrem”. Red. Sławomir Bobowski, Milan Lesiak, Małgorzata Różewicz. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2012, s. 137-146.
12. „W poszukiwaniu raju utraconego. Tajemnicze ogrody wyobraźni Frances Hodgson Burnett i Agnieszki Holland” [w:] „Od Jane Austin do Iana McEwana. Adaptacje literatury brytyjskiej”. Red. Alicja Helman, Bartosz Kazana. Warszawa: Fundacja „Kino” 2011, s. 140-167.
13. „O pragnieniach (nie)spełnionych. Stephen Daldry” [w:] „Autorzy kina europejskiego. Tom VI”. Red. Alicja Helman, Andrzej Pitrus. Kraków: Rabid 2011, s. 40-75.
14. „(Nie)przetrwać w zapętlonym świecie – Hłaski i Hasa studium samotności” [w:] „Filmowe ogrody Wojciecha Jerzego Hasa”. Red. Kamila Żyto, Magdalena Jakubowska, Anna M. Zarychta. Łódź: Wydawnictwa PWSFTiTv 2011, s. 303-315.
15. „O drugiej wojnie światowej – z nostalgią” [w:] „Kino polskie wobec drugiej wojny światowej”. Red. Piotr Zwierzchowski, Mariusz Guzek, Daria Mazur. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego 2011, s.140 – 149.
16. „Żydzi z naszego miasteczka. >>Marcowe migdały<< Radosława Piwowarskiego [w:] „Gefilte film III. Wątki żydowskie w kinie”. Red. Joanna Preizner. Kraków: Austeria 2010, s. 337-368.
17. „W szponach Hamana. >>Cud purymowy<< Izabeli Cywińskiej [w:] „Gefilte film II. Wątki żydowskie w kinie”. Red. Joanna Preizner, Kraków: Austeria 2009, s. 313-327.
18. „Problemy z tożsamością. >>Kropla słońca<< Istvána Szabó [w:] „Gefilte film. Wątki żydowskie w kinie”. Red. Joanna Preizner. Kraków: Szolem Alejechem 2008, s. 293-304.
19. „Czytając między klatkami – stalinowski PRL w etiudach studentów łódzkiej szkoły filmowej z lat 1949 – 1954” [w:] „Kino polskie: Reinterpretacje. Historia – ideologia – polityka”. Red. Konrad Klejsa, Ewelina Nurczyńska –Fidelska. Kraków: Rabid 2008, s. 33-46.
20. „Aleksander Ford. Car polskiego kina” (w:) „Autorzy kina polskiego. Tom 2”. Red. Grażyna Stachówna, Bogusław Żmudziński. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2008, s. 9-42.
21. „Feliks Falk – cena sukcesu”. (w:) „Autorzy kina polskiego. Tom 3”. Red. Grażyna Stachówna, Bogusław Żmudziński. Kraków: Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego 2008, s. 87-108.
22. „Żydowski Święty – >>Korczak<< Andrzeja Wajdy (w:) „Biografistyka filmowa. Ekranowe interpretacje losów i faktów”. Red. Tadeusz Szczepański, Sylwia Kołos. Toruń: Adam Marszałek 2007, s. 89-96.
23. „Trudne sąsiedztwo – Polacy i Żydzi w polskiej kinematografii po 1989 roku” [w:] „Kino polskie po 1989 roku”. Red. Piotr Zwierzchowski, Daria Mazur. Bydgoszcz: Wydawnictwo Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego 2007, s. 28-36.

Artykuły i eseje w pismach branżowych

1. „Notatki z wygnania. >>Skibet<<, >>Hatikvah<< (1970/2010) i >>Return to Poland<< (1981) Mariana Marzyńskiego. Notes from the exile. >>Skibet<<, >>Hatikvah<< (1970/2010) i >>Return to Poland<< (1981) by Marian Marzyński, “Polonia Journal” 2019, nr 10, s. 67-125.
2. „Na rubieżach rozumu. >>W środku Europy<< Piotra Łazarkiewicza, „Kultura współczesna” 2011, nr 2 (68), s. 38-49.
3. „Świadkowie. >>Przy torze kolejowym<< Andrzeja Brzozowskiego , „Postscriptum” 2010, nr 1, s. 131-145.
4. „Wajdy portret podwójny”, „Kwartalnik Filmowy” 2008, nr 64, s. 215-218.
5. „Pozorny świat, prawdziwe problemy. Dyskretny urok patologii w filmach Claude’a Chabrola”, „Kwartalnik Filmowy” 2008, nr 61, s. 155-162.

Uniwersytet Andrzeja Frycza Modrzewskiego w Krakowie - uafm.edu.pl. Kontakt | Polityka prywatności. Wszelkie prawa zastrzeżone.

Logotyp funduszy europejskich