Jednostka: Dydaktyka » Wydział Architektury i Sztuk Pięknych » Instytut Architektury i Urbanistyki, Katedra Architektury
Krzysztof Ingarden ukończył studia na Politechnice Krakowskiej w 1982 roku, gdzie w 1987 roku obronił doktorat. Habilitację uzyskał w 2014 roku (Politechnika Wrocławska), a tytuł profesora nauk inżynieryjno-technicznych otrzymał w 2023 roku. W 2002 roku, wraz z prof. Tomaszem Mańkowskim, zainicjował powstanie Wydziału Architektury i Sztuk Pięknych na Uniwersytecie Andrzeja Frycza Modrzewskiego (dawniej Krakowska Akademia AFM). W latach 2003–2008 pełnił funkcję prodziekana, a od 2017 roku jest dziekanem tego wydziału.
W latach 1983-1985 odbył staż doktorancki w School of Art & Design, University of Tsukuba, Japonia. W latach 1984-1985 pracował w biurze Arata Isozaki w Tokio, w roku 1987 w J.S.Polshek & Partners w Nowym Yorku. Współzałożyciel i prezes biura JET Atelier (1991) i Ingarden & Ewy Architekci (od 1998). Od roku 2002 Konsul Honorowy Japonii w Krakowie, od roku 2015 członek Polskiej Akademii Umiejętności
Wykładał gościnnie na Uniwerytecie Tsinghua (2004), Musashi Institute of Technology w Tokio (2005), Uniwersytecie w Weimarze (2006), Fachhochschule Bremen (2007), Univ. of Dundee (2008), Tokyo City University (2010)
W 1991 roku założył biuro architektoniczne JET Atelier, a w 1998 roku, wspólnie z Jackiem Ewý pracownię Ingarden & Ewý Architekci (IEA). Jest autorem i współautorem licznych realizacji architektonicznych, w tym:
Hotel Tribe w Krakowie (2025), Budynek dydaktyczny Uniwersytetu Papieskiego Jana Pawła II w Krakowie (2025), Galeria Europa – Daleki Wschód przy Muzeum Manggha (2015), Centrum Kongresowe ICE Kraków (2014), Małopolski Ogród Sztuki w Krakowie (2012), Biblioteka PAT (obecnie Uniwersytet Papieski Jana Pawła II) w Krakowie (2010), Pawilon „Wyspiański 2000” w Krakowie (2007), Pawilon Polski na Expo 2005 w Aichi, Japonia (2005), Ołtarze papieskie na Błoniach w Krakowie (1999, 2002), Ambasada RP w Tokio (2001), współpracował z Aratą Isozakim przy projekcie Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha w Krakowie (1988-1994).
Jest również kuratorem wystaw architektonicznych, m.in.: „Kengo Kuma – Eksperyment. Materiał. Architektura”, Muzeum Manggha, Kraków, 2021; „Arata Isozaki”, Ostrawa, Praga, Brno, 2019; „Modernizm udomowiony. Współczesna architektura chińska”, Muzeum Manggha, Kraków, 2017; „Poland” – wystawa z okazji Kongresu UIA w Tokio, Japonia, 2011; „Architekci Polscy dla Japonii”, ZG SARP, Warszawa, 2011; „Arata Isozaki – Szkice i Rysunki”, Muzeum Manggha, Kraków, 2009; „3–2–1 Nowa Architektura w Japonii i w Polsce”, Muzeum Manggha, Kraków, 2004.
Od wielu lat aktywnie działa na polu promocji współpracy polsko-japońskiej – pełni funkcję Konsula Honorowego Japonii w Krakowie. W 2018 roku został odznaczony przez rząd Japonii Orderem Wschodzącego Słońca, Złote Promienie ze Wstęgą za zasługi w rozwijaniu polsko-japońskiej współpracy kulturalnej i architektonicznej.
Jest laureatem prestiżowych nagród architektonicznych, w tym Honorowej Nagrody SARP (2010), którą otrzymał wspólnie z Jackiem Ewý.